قفل آفلاین

قفل آفلاین یا قفل الکترونیکی کمد یکی از روش های جایگزین برای کمدهای رختکن باشگاه ، مجموعه ورزشی و استخر می باشد که در این مقاله توضیح داده می شود.

انواع قفل الکترونیکی کمد

‌‌‌قفل کمد یکی از لوازم ضروری برای باشگاه‌ها و سایر مجموعه‌های ورزشی است که در قسمت رختکن استفاده می‎شود. قفل کمد رختکن به دو نوع تقسیم می‎شود که شامل موارد زیر است:

قفل‌‌های سنتی برای کمد رختکن

رختکن فلزی

در گذشته در باشگاها برای کمدهای رختکن، از قفل های سنتی استفاده می‌شد. سپس براساس قوانین باشگاه، ممکن بود ورزشکار موظف به خرید قفل مغزی برای کمد باشد و یا باشگاه برای کمد قفل آویز تهیه کند. در روش دوم، زمانی که ورزشکار قصد استفاده از رختکن باشگاه را داشت، کلید یکی از کمدها به او داده می‎شد. اما ورزشکار موظف بود قبل از خروج از باشگاه، کلید را به مسئول مربوطه تحویل دهد. در قفل‌‌های سنتی ایرادات زیادی وجود داشت. در روش اول، ورزشکار باید برای کمد قفل مغزی خریداری می‎کرد که مطمئناً به زحمت می‎افتاد. در روش دوم هم ممکن بود کلید گم شود. در این صورت باز کردن درب کمد با مشکلات زیادی روبرو بود. از سوی دیگر از ورزشکار هزینه‌ی یک قفل و کلید کامل دریافت می‌شد. در قفل‌‌های سنتی، امنیت کافی وجود نداشت و احتمال شکستن این نوع قفل و سرقت وسایل ورزشکاران وجود داشت.

قفل‌‌های الکترونیکی برای کمدهای رختکن

به دلیل مشکلاتی که در قفل‌‌های سنتی وجود داشت، نوع جدیدتری از قفل های کمد باشگاهی راهی بازار شد. قفل‌‌های جدید با نام «قفل‌‌های الکترونیکی» ساخته شدند که مشکلات قفل‌‌های سنتی را ندارند. امنیت آن‌ها نسبت به قفل‌‌های سنتی بالاتر است. استفاده از این نوع قفل‌ تا حد زیادی آسان‏ شده است. طراحی آن‌ها هم نسبت به قفل‌های سنتی زیباتر است. قفل‌‌های الکترونیکیِ جدید به دو نوع آفلاین و آنلاین تقسیم می‎شوند. در این ادامه سعی داریم به معرفیِ قفل‌های آفلاین بپردازیم.

قفل آفلاین یا قفل الکترونیکی کمد چیست؟

قفل آفلاین

قفل آفلاین با قفل‌‌های سنتی فاصله‌‌‌ی زیادی دارند. این نوع قفل‌ها از نرم‌افزار دستور نمی‌گیرند. بلکه به صورت مستقل عمل می‎کنند. در واقع سیستم آنها تنها به صورت سخت‌افزاری است. قفل الکترونیکی بر روی کمد قرار دارد که با استفاده از کارت RFID و یا مچبند هوشمند باز می‎شود. البته استفاده از مچبند برای باز کردن قفل‌‌های آفلاین کاربرد بیشتری دارد. در قفل آفلاین یک قفل کوچک که به شکلی زیبا طراحی شده است، بر روی کمد رختکن دیده می‎شود. در این نوع قفل ورزشکار بدون ارتباط با نرم افزار و یا دستگاه دیگری، می‎تواند به طور مستقیم قفل کمد را باز کند. به محض ورود ورزشکار به باشگاه، مسئول مربوطه به او یک کارت RFID و یا مچبند تحویل می‌دهد که هر مچبند برای باز کردن یکی از کمدها اختصاص دارد. ورزشکار با قراردادن مچبند یا کارت بر روی قفل، می‎تواند درب کمد را به‌راحتی باز کند. جالب است بدانید که قفل آفلاین از این جهت در ردیف قفل الکترونیکی قرار می‎گیرد که با باتری کار می‎کند و به برق نیاز ندارد. بنابراین اگر برق باشگاه قطع شود، برای باز کردن درب کمدها جای نگرانی نیست. زیرا قفل آفلاین مستقل از برق عمل می کند.
در ادامه به توضیح هر یک از روش‌‌های باز کردن قفل آفلاین می‎پردازیم.

باز کردن قفل کمد آفلاین با استفاده از مچبند

همانطور که گفتیم برای باز کردن قفل آفلاین کمد از مچبند استفاده می‎شود. این مچبند از جنس سیلیکون است که بر روی مچ دست ورزشکار بسته می‎شود. به مچبند باشگاهی، مچ بند استخری و یا لاکر هم گفته می‎شود. در داخل مچبند یک آنتن FRID قرار دارد که فرآیند باز شدن قفل از طریق این آنتن انجام می‎شود. آنتن داخل مچبند از طریق ارسال امواج مغناطیسی عمل می‎کند. از این مچبندها برای قسمت‌‌های مختلف باشگاه از جمله استخر، سونا و بوفه استفاده می‎شود. اما بیشترین جایی که قفل مچبند کاربرد دارد، کمد رختکن است. امنیت باز کردن قفل آفلاین با روش مچبند نسبت به قفل های سنتی بالاتر است. به همین دلیل باشگاه را در حفظ و نگهداری وسایل و لوازم شخصی ورزشکاران کمک می‎کند. تا زمانی که ورزشکار مچبند را در مقابل قفل کمد نگیرد، درب کمد باز نمی‌شود. در صورت گم شدن مچبند، ورزشکار می‎تواند از اپراتور یا پرسنل مسئول باشگاه کمک بخواهد.

مچبند که بر روی دست ورزشکار بسته می شود به سه نوع تقسیم می شود:

  • فنری: شبیه به دستبند و از جنس پلاستیک نرم است که حالت ارتجاعی دارد.
  • سیلیکونی: این نوع مچبند نرم است که بستن آن روی دست ورزشکار او را اذیت نمی‌کند.
  • ساعتی: این نوع مچبند زمانی که بر روی دست قرار می گیرد، شبیه به ساعت قفل می شود. به همین دلیل به آن مچبند ساعتی گفته می شود.

 

باز کردن قفل کمد الکترونیکی آفلاین با استفاده از کارت هوشمند

یکی دیگر از روش‌‌های باز کردن قفل آفلاین از طریق کارت هوشمند انجام می‎شود. به طور کلی کارت های هوشمند با استفاده از تگ های RFID، بدون تماس با قفل عمل می کنند. کارت FRID دو نوع هستند: کارت های مایفر و کارت های RO. به کارت های مایفر «کارت با فرکانس 13.56 مگاهرتز» و به کارت های RO، «کارت با فرکانس 125 کیلوهرتز» گفته می شود.
در روش باز کردن قفل آفلاین با کمک کارت FRID ورزشکار باید کارت را در مقابل قفل بگیرد تا بتواند درب کمد را باز کند. این نوع کارت با امواج رادیویی عمل می‎کند. کار کردن با آن همانند روش مچبند، راحت و آسان است.

ساختار قفل آفلاین یا قفل کمد الکترونیکی

قفل آفلاین به صورت زبانه‌ای طراحی شده است. این نوع قفل از دو قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:
1-هسته‌ی سلونوئید (زبانک)
2- سیم پیچ
زمانی که ورزشکار مچبند یا کارت خود را در برابر قفل زبانه‌ای می‎برد، سیم پیچ که با ولتاژ 12 ولت DC کار می‎کند، زبانک را به سمت داخل می‎کشد. در نتیجه درب کمد باز می‎شود. قفل زبانه‌ای نسبت به قفل سنتی، امنیت بیشتری دارد. زیرا با وجود یک زبانه، درب کمد بدون کارت یا مچبند، به زحمت باز می‎شود. در نتیجه هیچ فرد ناشناسی نمی تواند قفل زبانه‌ای را باز کند. پس وسایل مشتری در امنیت خواهد بود. اما یکی از معایب این نوع قفل استفاده زیاد از باتری است. به طوری که باتری قفل زبانه‌ای خیلی زود تمام می‎شود و باید باتری دیگری برای آن استفاده شود. به همین دلیل هزینه‌ی استفاده از قفل های آفلاین (زبانه‌ای و مگنت) را افزایش می‎دهد. از دیگر معایب این نوع قفل احتمال گم شدن مچبند یا کارت است. در این صورت باز کردن درب کمد سخت می‎شود.

قفل آفلاین یا قفل الکترونیکی کمد

معایب قفل های اکترونیکی آفلاین
قفل های آفلاین نوع جدیدی از قفل هستند که نسبت به قفل های سنتی، راحت‏تر و ایمن‌تر عمل می‎کنند. اما یکی از مشکلات قفل‌های آفلاین، استفاده بیش از حد از باتری است. وقتی باتری رو به اتمام است، قفل به سختی باز می‎شود. از سوی دیگر اگر با لاکر باز شود و ورزشکار لاکر را گم کرده باشد، باز کردن درب کمد برای پرسنل باشگاه سخت می‎شود.

قفل کمد الکترونیکی آنلاین
یکی دیگر از انواع قفل الکترونیکی، قفل آنلاین است که نسبت به قفل‌های آفلاین، مزیت های بی‌شماری دارند.

قفل های آفلاین معمولا از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می شوند و بصورت قفل زبانه ای می باشد.

این نوع قفل به دو صورت برقی و باتری قابل استفاده می باشد.

مدیریت بهتر رختکن باشگاه
امکان تعریف چند مچ بند یا لاکر
امنیت بالا
امکان باز شدن کمد در صورت قطع شدن برق در صورت استفاده از باتری

مصرف باتری
گم شدن کارت و مچ بند