کارت هوشمند الکترونیکی

کارت هوشمند الکترونیکی، در واقع یک کارت با ابعاد 86 میلیمتر در 54 میلیمتر می باشد که معمولا از جنس PVC ساخته می شود، داخل این کارت یک چیپ الکترونیکی برای ارتباط با دستگاه های کارت خوان تعبیه  شده است که از این طریق می تواند مورد استفاده سیستم های کنترل دسترسی یا کنترل تردد قرار گیرد

کاربردهای کارت هوشمند الکترونیکی برای باشگاه

کارت هوشمند الکترونیکی

مهمترین کاربرد کارت هوشمند الکترونیکی احراز هویت ورزشکاران برای ورود به باشگاه و استفاده از امکانات مجموعه‌ی ورزشی است. کارت هوشمند می‌تواند با کمک یک شماره سریال، هویت ‌ورزشکاران یک باشگاه را شناسایی کند. خدمات آن مشخص و تعریف شده است. برای مثال وقتی کارت هوشمند برای کنترل تردد ‌ورزشکاران به داخل باشگاه تهیه می‌شود، ورود ورزشکاران را به داخل سالن ورزشی تسهیل و از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری می‌کند.
این نوع کارت از جنس پلاستیک PVC است که حمل آن بسیار آسان است. در واقع مانند همان کارت مترو، اتوبوس و سایر کارت‎های هوشمند می باشد که یکی دیگر از کاربردهای آن برای بهره‌بردن از خدمات باشگاه است. از جمله کارکردهای کارت الکترونیکی برای باشگاه می‌توان به کنترل تردد، ورود به استخر باشگاه، استفاده از کمدهای رختکن، خرید از بوفه و … اشاره کرد.
یکی از قابلیت های کارت هوشمند، امکان چاپ نام، لوگو، شماره‌ی تماس، آدرس و قوانین باشگاه است. براساس سفارش مدیر باشگاه، کارت هوشمند قابلیت چاپ هر نوع تصویری را دارد. یکی دیگر از قابلیت های کارت های هوشمند الکترونیکی امکان چاپ دوطرفه است. به طوری که می‌توان در هر دو سمت کارت، سفارشات مدیر باشگاه را چاپ کرد.
همچنین می‌توان بک گراند روی کارت را رنگی یا سیاه و سفید انتخاب کرد. حتی می‌توان یک سمت کارت را رنگی و سمت دیگر را سیاه و سفید چاپ کرد. تمامی این موارد به سلیقه و سفارش مدیر باشگاه بستگی دارد.
فرکانس کارت های هوشمند الکترونیکی یا 13.5 مگاهرتز است، که به آن کارت 135 مایفر هم گفته می‌شود. نوع دیگر آن کارت دارای فرکانس 125 کیلوهرتز است که با نام کارت 125 و یا RO هم نامیده می‌شود.

انواع کارت هوشمند الکترونیکی براساس نحوه‌ی عملکرد

کارت های هوشمند الکترونیکی براساس نحوه‌ی عملکرد به دو نوع تماسی و غیرتماسی تقسیم می‌شوند. در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم:

کارت های هوشمند الکترونیکی تماسی یا کانتکت (Contact)

کارت های هوشمند الکترونیکی تماسی باید بر روی دستگاه کارت‌خوان قرار داده شود. در این صورت شماره سریال روی کارت به دستگاه منتقل می‌شود. بعد از پردازش شماره‌ی سریال، اطلاعات جدید از طریق همان پورت بر روی کارت منتقل می‌شود. برای مثال کارت های مگنت از جمله کارت تلفن و کارت های بانکی در دسته‌ی کارت تماسی قرار می‌گیرند. یکی از مشکلات کارت های تماسی خراب شدن آن‌هاست. به دلیل تماس های مکرر با دستگاه، به مرور زمان به آن ها آسیب وارد می‌شود. همچنین ممکن است در اثر ضربه، کارت شکسته شوند. کارت های کانتکت یا تماسی دارا یک نوار مگنت می باشد، که بعد از کشیدن کارت روی دستگاه مگنت خوان اطلاعات کارت جهت بررسی وارد سیستم می شود.

كارت هوشمند غیرتماسی یا کانتکت لس (Contact Less)

دومین نوع کارت هوشمند الکترونیکی به صورت غیرتماسی عمل می‌کند. به این شکل که بین کارت و دستگاه هیچ ارتباط فیزیکی و تماسی برقرار نمی‌شود. کارت های غیرتماسی از طریق میدان الکترومغناطیسی و یا امواج RFID عمل می‌کنند. در بین تراشه‌ی کارت یک آنتن مخصوص قرار داده می‌شود. با وجود این آنتن، کارت قادر است بدون تماس با دستگاه و در فاصله‌ی چند سانتیمتری فرمان کاربر را اجرا کند.
این نوع کارت از نظر ایمنی، ضریب اطمینان بالاتری نسبت به کارت های تماسی دارد. همچنین به دلیل اینکه هیچ تماسی با دستگاه برقرار نمی‌شود، طول عمر کارت بالاتری دارند. در کارت های تماسی، تراشه به همراه آنتن، در میان لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی کارت قرار داده می‌شود. کارت های کانتکت لس یا غیرتماسی به سه نوع بارکد، مایفر و RO تقسیم می‌شوند. کارت های مایفر و RO دقت و امنیت بالاتری دارند. در حال حاضر از کارت های مایفر و RO بیشتر از کارت های بارکد و مگنت استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد کارت هوشمند الکترونیکی

باشگاه برای ارائه ی کارت هوشمند الکترونیکی به اطلاعات مربوط به ورزشکار نیاز دارد. این اطلاعات در زمان ثبت‌نام ورزشکار، در نرم‌افزار مدیریت قرار می‌گیرند. سپس به ورزشکار یک کد عضویت داده می‌شود. زمانی که ورزشکار قصد عبور از گیت کنترل تردد باشگاه را دارد، کارت را بر روی قسمت دستگاه روی گیت می‌زند. دستگاه شماره سریال ورزشکار را دریافت کرده و آن را برای نرم افزار مدیریتی ارسال می‌کند.
نرم‌افزار شماره سریال را با اطلاعات موجود در حساب کاربری ورزشکار مطابقت می‌دهد. سپس بررسی های لازم را در مورد اعتبار ورزشکار، پرداخت شهریه، تعداد جلسات یا دوره و … را بررسی می‌کند. در صورتی که ورزشکار شهریه خود را پرداخت کرده و اعتبار داشته باشد، نرم‌افزار دستور باز شدن گیت را برای دستگاه ارسال می‌کند. در نتیجه ورزشکار می‌تواند به راحتی از آن عبور کند.
اگر ورزشکار شهریه‌ی خود را پرداخت نکرده باشد، با بررسی هایی که نرم‌افزار انجام می‌دهد، دستور بازشدن گیت را صادر نمی‌کند.

کارت هوشمند باشگاهی چه مزیت هایی دارد؟

وقتی یک باشگاه به کارت‎ هوشمند الکترونیکی مجهز می‌شود، قطعا مزیت‎های متعددی را برای این مجموعه به همراه دارد. این مزیت‌ها و امکانات هم برای مدیریت و پرسنل و هم برای ‌ورزشکاران کار را راحت‎تر می‌کند. از جمله قابلیت‎های کارت الکترونیکی هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارت عضویت برای ثبت‌ نام ‌ورزشکاران

در گذشته با روش های سنتی به ورزشکاران کارت های کاغذی داده می‌شد. هر بار ورزشکار وارد سالن باشگاه می‌شد، پرسنل باید پشت کارت او یک علامت ایجاد می‌کرد تا بتواند ورود ورزشکار را هر بار تحت نظر داشته باشد. در روش سنتی امکان تقلب، کپی‌برداری و … وجود داشت. هم‌چنین هر بار پرسنل باید روی کارت بررسی های لازم را انجام می‌داد که زمان‌بر بود. اما امروز به جای این روش سنتی، کارت هوشمند استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای کارت هوشمند الکترونیکی برای ثبت نام ‌ورزشکاران است. با این کارت، پرسنل می‌توانند میزان و دریافت شهریه، تعیین کلاس ها، ساعت ورود و خروج ورزشکاران را به راحتی تحت نظر بگیرند. در این روش امکان جعل و تقلب وجود ندارد و مدیریت باشگاه راحت‌تر انجام می‌شود.

کارت هوشمند برای کنترل تردد

کارت هوشمند برای کنترل تردد

یکی از کاربردهای کارت هوشمند کنترل تردد ورزشکاران است. درست زمانی که باشگاه آنقدر شلوغ می‌شود که پرسنل قادر به تشخیص ‌ورزشکاران از افراد غیرمجاز نیستند، کارت هوشمند می‌تواند ترددها را کنترل کند. ورزشکار با قرار دادن کارت عضویت بر روی دستگاه کنترل تردد، می‌تواند وارد باشگاه شود و از خدمات و امکانات باشگاه استفاده کند.
ورود و خروج ورزشکاران از طریق دستگاه گیت و کارت هوشمند، از روش‎های سنتی آسان‌تر است. ورزشکاران در روش سنتی باید مدت زیادی را منتظر تاییدشدن از سوی پرسنل باشگاه بمانند. اما در این روش ‌ورزشکار بدون فوت وقت وارد سالن می‌شود و کسی منتظر تایید از سوی پرسنل نمی‌ماند.

باز کردن قفل‎های الکترونیکی با کارت

باز کردن قفل‎های الکترونیکی با کارتیکی دیگر از کاربردهای کارت‎های هوشمند، بازکردن قفلهای الکترونیکی کمد باشگاه است. در مواردی که در باشگاه از قفل آفلاین استفاده می‌شود، کارت هوشمند استفاده‌ی زیادی دارد. در قفل آنلاین نیز در برخی از موارد از روش کارتی استفاده می‌شود. وقتی یک کمد با قفل آفلاین در اختیار ‌ورزشکار قرار می‌گیرد، برای باز کردن آن باید کارت را بر روی قفل قرار داد. در قفل های آنلاین نیز باید کارت را بر روی پنل رختکن قرار داد تا فرآیند باز شدن درب کمد اجرا شود. هر چند در بیش‌تر مواقع برای باز کردن برخی از قفل‌های الکترونیکی از مچبند استفاده می‌شود. اما بنابر ترجیح باشگاه، ممکن است ساز و کار باز شدن درب کمد رختکن با کارت هوشمند انجام می‌شود. به همراه داشتن کارت هوشمند برای ‌ورزشکاران کار سختی نیست. زیرا سبک است و می‌توان آن را در جاکارتی و در کنار سایر کارت ها (کارت شناسایی و کارت‎های بانکی) جا داد. ‌ورزشکاران با وجود کارت به کلید برای باز کردن قفل کمد نیاز ندارند. هم‌چنین امنیت قفل کمد با وجود کارت هوشمند افزایش می‌یابد.

کارت هوشمند برای ورود و خروج ورزشکاران

یکی دیگر از کاربردهای کارت هوشمند الکترونیکی برای ثبت زمان ورود و خروج ‌ورزشکاران است. همچنین حضور و غیاب پرسنل هم می‌تواند از طریق این کارت انجام ‎شود. زمانی که ‌ورزشکار وارد باشگاه می‎شود در همان ابتدا کارت هوشمند را بر روی دستگاه گیت کنترل تردد قرار می‌دهد تا گیت برای او باز شود. پرسنل باشگاه هم با استفاده از این کارت می‌توانند زمان حضور خود را در باشگاه اعلام کنند و زمانی که قصد خروج از باشگاه را دارند، از طریق کارت، خروج خود را به مدیر باشگاه اعلام ‎کنند.

مزیت های استفاده از دستگاه کارتی باشگاهی

استفاده از تجهیزات باشگاه

ورزشکاران برای استفاده از امکانات باشگاه می‌توانند از کارت الکترونیکی استفاده کنند. برای مثال برای دریافت خدمات باشگاه از جمله کمد رختکن و دریافت سایر خدمات ورزشکاران می توانند از این کارت استفاده کنند. آن‌ها حتی می‌توانند از کارت هوشمند برای تهیه‌ی وسایل و موادغذایی از بوفه استفاده کنند. در واقع بوفه برای ارائه‌ی خدمات، هزینه ها را از طریق این کارت هوشمند دریافت می‎کند که خرید را برای ورزشکاران تسهیل می کند.

ورزشکاران برای استفاده از امکانات باشگاه می‌توانند از کارت الکترونیکی استفاده کنند. برای مثال برای دریافت خدمات باشگاه از جمله کمد رختکن و دریافت سایر خدمات ورزشکاران می توانند از این کارت استفاده کنند. آن‌ها حتی می‌توانند از کارت هوشمند برای تهیه‌ی وسایل و موادغذایی از بوفه استفاده کنند. در واقع بوفه برای ارائه‌ی خدمات، هزینه ها را از طریق این کارت هوشمند دریافت می‎کند که خرید را برای ورزشکاران تسهیل می کند.