گیت کنترل تردد باشگاه

گیت (Gate) به دستگاهی گفته می‎شود که همانند یک درب ورودی یا راهبند عمل می‎کند. این وسیله نقش حراست و نگهبانی را به شکل محترمانه‌تری اجرا می‎کند که به یک نرم‌افزار مدیریتی بر روی کامپیوتر پرسنل متصل می‌شود. ایجاد نظم و امنیت در بدو ورود ورزشکاران، یکی از مزیت‎ها ‎و کاربردهای گیت تردد و نرم افزار باشگاهی است. این وسیله‌ کاربردی در ساماندهی ورود و خروج ورزشکاران نقش بسزایی دارد. در واقع گیت کنترل تردد باشگاه یا گیت باشگاهی یا گیت راهبند باشگاهی ، یک وسیله ویژه جهت کنترل ورود و خروج ورزشکاران به سالن ورزشی یا استخر است. در مجموعه های ورزشی ، استخر ها یا باشگاه‎های ‎شلوغ و پر رفت و آمد مانند باشگاه بدنسازی ، ضرورت داشتن گیت راهبند بیشتر احساس می‌شود.

استقبال مدیران باشگاه های ورزشی از گیت کنترل تردد

در سال‌های اخیر گیت نفر رو و گیت باشگاهی به یکی از پرکاربردترین نوع گیت‌ها در مجموعه‌های ورزشی تبدیل شده است. کنترل تردد باشگاه یا گیت باشگاهی به شکلی طراحی شده است که ورزشکاران به صورت تک نفره، اجازه‌ی عبور از آن را دارند. سنسورهای گیت کنترل تردد باشگاه یا گیت کنترل تردد استخری به همراه نرم افزارهای مدیریتی، به محض ورود ورزشکار او را شناسایی می‎کنند. در صورت مجاز بودن، گیت باز می‎شود. در غیر این صورت گیت با صدای هشدار، پرسنل را از ورود افراد غیرمجاز مطلع می‎کنند.

گیت کنترل تردد باشگاه بدنسازی

انواع گیت کنترل تردد

گیت کنترل تردد انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

گیت کنترل تردد 3 اهرمی

گیت میله ای - گیت کنترل تردد استخری

این نوع گیت که به عنوان گیت های 3 شاخه‌ای یا سه میله هم شناخته شده هستند، در زمان بسته شدن، سه شاخه (یا اهرم) در مقابل ورزشکار قرار می‌گیرد. تا زمانی که نرم‌افزار روی کامپیوتر دستور باز شدن را صادر نکند، این سه شاخه راه عبور ورزشکار را مسدود می‌کند. به محض اینکه نرم‌افزار مدیریت اطلاعات ورزشکار را بررسی کرد و آن ها را مجاز تشخیص داد، دستور باز شدن را ارسال می‌کند. سپس اهرم ها حرکت می‌کنند تا راه عبور ورزشکار باز شود. این نوع گیت از آلیاژهای فلزی سخت و مقاوم مانند استیل و آهن ساخته می‌شود. به طوری که با فشاردادن اهرم‌ها خمیده یا شکسته نمی‌شوند. معمولا در باشگاه های بدنسازی و استخر ها از این نوع گیت استفاده می شود. این نوع گیت بیشتر به عنوان گیت کنترل تردد استخری نیز نامیده می شود.

گیت کنترل تردد شیشه‌ای

گیت شیشه ای - گیت کنترل تردد باشگاهی

گیت‌های شیشه‌ای که در مترو هم دیده می‌شود، از دو جنس فلز و شیشه های مقاوم ساخته می‌شود. قسمت پایه‌ی گیت، از جنس فلز و در جای خود ثابت است. در این نوع گیت فقط درهای شیشه‌ای با باز و بسته شدن، به ورزشکاران اجازه ی ورود و خروج می‌دهند. درب‌های شیشه‌ای به صورت خطی در مقابل هم قرار می‌گیرند که به واسطه‌ی یک موتور متحرک، باز و بسته می‌شوند. زمانی که ورزشکار با کمک یکی از روش های اکسس کنترل قصد عبور از گیت را دارد، پس از بررسی اطلاعات او، درب های شیشه‌ای باز می‌شوند و ورزشکار اجازه‌ی ورود پیدا می‌کند.

گیت های کنترل تردد تمام قد

گیت شیشه ای تمام قد -گیت کنترل تردد مجموعه ورزشی

این نوع گیت اغلب برای ورود و خروج در مکان‌های امنیتی کاربرد دارد. گیت تمام قد درست شبیه یک درب کامل هستند که اجازه‌ی ورود افراد غیرمجاز به طور کامل مسدود می‌شود. این نوع گیت از مواد بسیار مقاوم ساخته می‌شوند که ورود افراد از بالا یا کناره‌های گیت غیرممکن است. این نوع گیت با 3 باله طراحی می‌شوند. زمانی که یک نفر در داخل یکی از باله ها قرار می‌گیرد، مسیر عبور نفر بعدی با دو باله‌ی دیگر مسدود می‌شود. پس نفر بعدی باید منتظر بماند تا نفر قبلی از گیت عبور کند و سپس از طریق یکی از روش اکسس کنترل از گیت عبور کند.

ماژول‌های عملکرد گیت کنترل تردد

گیت کنترل تردد به چندین حالت عمل می‌کند که شامل موارد زیر است:

یک طرف کنترل شده یک طرف آزاد

در این حالت ورزشکار بعد از ورود به باشگاه باید با یکی از روش های ورود به باشگاه، از گیت عبور کند. اما بعد از اتمام کار و قصد خروج از باشگاه، می‌تواند بدون هیچ مانعی از گیت عبور کند. در این حالت در زمان خروج ورزشکار از او اثرانگشت، کارت یا مچبند و یا بررسی چهره درخواست نمی‌شود در این حالت می توان از یک دکمه یا (Push Button) جهت خروج از گیت استفاده کرد.

هر دو طرف کنترل شده

در این نوع گیت علاوه بر اینکه ورزشکار زمان وارد شدن در سالن باید به یکی از روش‌های اکسس کنترل (کارت، مچبند، اثرانگشت یا تشخیص چهره) وارد باشگاه شود، زمان خارج شدن از سالن هم باید به همین روش از گیت عبور کنند.

یک‌طرف کنترل شده یک‌طرف ممنوع

در این نوع گیت، ورزشکاران باید با قراردادن کارت یا اثرانگشت و یا مچبند روی دستگاه از گیت عبور کنند. اما موقع خارج شدن نمی‌توانند از این گیت عبور کنند و باید از محل دیگری از باشگاه که مدیریت تعیین کرده است، خارج شوند.

نحوه عملکرد گیت کنترل تردد باشگاه

گیت کنترل تردد باشگاهی می‌تواند از طریق تمامی دستگاه های اکسس کنترل عمل کند که شامل موارد زیر هستند:
– تشخیص چهره
– اثرانگشت
– کارت هوشمند
– مچبند
در روش کارت هوشمند الکترونیکی به ورزشکار یک کارت داده می‌شود. گیت کنترل تردد، شماره‌ی سریال ورزشکار را برای نرم افزار مجموعه‌ی ورزشی ارسال می‌کند. بعد از بررسی های لازم در مورد پرداخت شهریه، میزان اعتبار و هر چیزی که به مجاز بودن ورزشکار برای ورود مرتبط است، دستور باز شدن گیت را به دستگاه ارسال می‌کند. در روش تشخیص چهره و اثرانگشت اطلاعات مربوط به چهره و یا اثرانگشت ورزشکار در حساب کاربری او ثبت می‌شود. زمانی که کاربر انگشت خود را در قسمت پنل دستگاه گیت کنترل تردد قرار می‌دهد، اثرانگشت او با اثرانگشت ثبت شده در حساب کاربری مطابقت داده می‌شود.
در روش تشخیص چهره هم مثل روش اثرانگشت، در زمان ثبت نام، عکس اسکن شده‌ی ورزشکار بر روی حساب کاربری او قرار می‌گیرد. وقتی کاربر در برابر گیت کنترل تردد باشگاهی یا استخری قرار می‌گیرد، این دستگاه اطلاعات مربوط به چهره‌ی ورزشکار را برای نرم‌افزار ارسال می‌کند. نرم افزار عکس کاربر و سایر اطلاعات لازم در حساب کاربری را بررسی می‌کند. در صورتی که ورزشکار مجاز به عبور باشد، نرم‌افزار فرمان عبور او را برای گیت تردد ارسال می‌کند. این فرآیند در طی چند ثانیه انجام می‌شود. البته توضیه می شود در کنترل تردد استخری از سیستم های اثر انگشتی استفاده نشود، زیرا به دلیل خیس بودن انگشت فرد هنگام خروج از استخر اثر انگشت او به درستی شناسایی نمی شود.

چرا باشگاه به گیت کنترل تردد نیاز دارد؟

در مواردی که ورود و خروج ورزشکاران از باشگاه به مراقبت زیادی نیاز داشته باشد، وجود یک سیستم هوشمند و خودکار ضرورت پیدا می‎کند. همچنین وجود دستگاه گیت کنترل تردد و نرم افزار باشگاه یا استخر از میزان نیاز به نیروی انسانی در مجموعه ورزشی می‎کاهد. باشگاه به جای استخدام چندین نیروی انسانی می‎تواند از این سیستم استفاده کند. این کار نه تنها از میزان هزینه‎ها ‎می‎کاهد، بلکه خطای انسانی را هم به حداقل می‎رساند. کاربرد و اهمیت این سیستم ‎درست در زمان اوج شلوغی و رفت و آمد زیاد در باشگاه مشخص می‎شود. در این مواقع پرسنل قادر به کنترل دقیق رفت و آمدها نیستند.
با وجود دستگاه راهبند باشگاهی و نرم افزار مدیریتی، ورزشکاران با پرسنل ارتباط غیرمستقیم برقرار می‎کنند. تعداد گیت‌هایی که در ورودی باشگاه نصب می‎شود، برحسب تعداد سالن‎های ‎باشگاه است. در برخی از باشگاه‎های ‎بزرگ که ممکن است چندین سالن ورزشی داشته باشد، تعداد گیت‎های تردد ‎افزایش می‎یابد.
گیت کنترل تردد و نرم افزار باشگاهی یا استخری به منظور سهولت ورود و خروج ورزشکاران و افزایش کارایی و خدمات باشگاه کاربرد دارد. این سیستم با کاهش ترافیک در قسمت ورودی باشگاه، مدیریت و اداره‌ی باشگاه را برای پرسنل آسان‌تر می‎کند. در عین حال از نقش کنترلی پرسنل می‎کاهد. به این صورت که آن‌ها تنها به عنوان ناظر در باشگاه عمل می‌کنند.

سیستم کنترل تردد باشگاهی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

سیستم کنترل تردد باشگاه از دو قسمت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده است. قسمت نرم افزاری این سیستم بر روی کامپیوتر نصب می‎شود. از قابلیت‎ها ‎و کاربردهای این قسمت باید به امکان ثبت، تمدید یا لغو اشتراک ورزشکاران باشگاه اشاره کرد. زمانی که ورزشکار در باشگاه ثبت نام می‎کند، تمامی اطلاعات او در قسمت حساب کاربری در نرم افزار ثبت می‎شود. تاریخ سررسید این اطلاعات تا تاریخ اتمام قرارداد است. اگر گیت با کارت هوشمند کار می‌کند، پس از اتمام ثبت نام، نرم افزار به ورزشکاران کد عضویت می‌دهد. در مواردی که گیت کنترل تردد با تشخیص چهره یا اثرانگشت عمل می کند، اطلاعات بایومتریک اثر انگشت یا چهره‌ی ورزشکار در نرم افزار ثبت می‌شود.
در قسمت سخت افزاری سیستم کنترل تردد باشگاهی، با دستگاه گیت کنترل تردد روبرو هستیم. این دستگاه با همکاری نرم افزار ورود و خروج ورزشکاران به داخل سالن را کنترل می‎کند. در واقع این قسمت به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیست. بلکه با ارسال اطلاعات به نرم افزار، باز یا بسته می‌شود.

مزیت‎های سیستم کنترل تردد باشگاه

گیت راهبند به همراه نرم افزار اتوماسیون مجموعه ورزشی، مزیت‎های ‎زیادی را به همراه دارد که از جمله می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرستیژ باشگاه افزایش می‎یابد

قاعدتاً وجود تجهیزات پیشرفته و مدرن می‎تواند پرستیژ و اعتبار یک باشگاه را تضمین کند. در باشگاه‌هایی که به جای دستگاه‎های ‎اتوماتیک از نیروی انسانی استفاده می‎شوند، خطای انسانی به وفور رخ می‎دهد. اشتباهاتی که ممکن است از سوی پرسنل رخ دهد، باعث ایجاد سوءتفاهم بین پرسنل و ورزشکاران باشگاه می‎شود. همین عامل از اعتبار و محبوبیت باشگاه می‎کاهد. در حالی که با نصب سیستم کنترل تردد باشگاه، میزان سوء تفاهمات به حداقل می‎رسد. در نتیجه اعتبار باشگاه نیز افزایش می یابد.

با گیت باشگاهی امنیت باشگاه بهبود می‌یابد

یکی دیگر از مزیت‎های ‎گیت تردد باشگاهی و نرم افزار اتوماسیون مجموعه ورزشی، تامین امنیت باشگاه یا استخر است. زمانی که ورزشکاران به قسمت ورودی باشگاه می‎رسند، با کارت هوشمند باشگاهی یا از طریق اثرانگشت و یا تشخیص چهره شناسایی می‎شوند. افراد مجاز وارد سالن می‎شوند. این افراد کسانی هستند که تمامی اطلاعات مربوط به آنها در نرم افزار اتوماسیون باشگاهی به ثبت رسیده است و شهریه‌ی خود را پرداخت کرده‌اند. پس باشگاه به شکل کاملاً قانونمند و محترمانه، از ورود افراد غیرمجاز و ناشناس که شهریه پرداخت نکرده‌اند، جلوگیری می‎کند.
در برخی از موارد ممکن است افراد ناشناس با ورود به باشگاه باعث ایجاد تشنج، سرقت وسایل ورزشکاران در قسمت رختکن و برهم زدن نظم و امنیت باشگاه شوند. این در حالی است که در باشگاه های مدرن تنها افرادی که اطلاعات هویتی آنها در سیستم هوشمند باشگاهی وجود دارد، قادر به ورود به باشگاه هستند.

سهولت مدیریت باشگاه برای پرسنل

یکی دیگر از مزیت های نصب گیت کنترل تردد و نرم افزار مدیریتی، مدیریت آسان باشگاه بدنسازی است. اغلب در زمان عصر یا اوایل شب تعداد ورزشکاران در باشگاه های بدنسازی بیشتر از هر زمان دیگری است. در این مواقع کنترل تردد و مدیریت باشگاه بدنسازی سخت‌تر می‎شود. ممکن است به دلیل بی‌دقتی پرسنل یا کم بودن نیرو، افراد غیرمجاز و ناشناس وارد باشگاه شوند. بنابراین در این مواقع گیت کنترل تردد با کمک نرم‌افزار مدیریتی می‎تواند کنترل رفت و آمدهای ورزشکاران را برای پرسنل آسان‌تر کند.
هم‌چنین سیستم کنترل تردد باشگاه بدنسازی قادر است آمار دقیق و درستی از تعداد ورزشکاران حاضر در باشگاه ارائه دهد. با این اطلاعات خدمات‌رسانی برای مشتریان آسان تر می‎شود. از سوی دیگر اطلاعات از طریق نرم افزار روی کامپیوتر می‎رود. مدیر باشگاه بدنسازی می تواند از طریق نرم‌افزار نسخه‌ی موبایل از راه دور، به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.