قفل آنلاین کمد

قفل آنلاین کمد چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

قفل آنلاین کمد یکی از انواع قفل الکترونیکی کمد است که برای کمدهای رختکن در باشگاه استفاده می‎شود. با نصب این نوع قفل شما چیزی شبیه به قفل مکانیکی را بر روی درب کمد رختکن مشاهده نمی‌کنید. طراحی قفل آنلاین کمد، زیبا و منحصر به فرد است. در این نوع قفل به جای مشاهده یک قفل شبیه به آنچه که در قفل‌های آفلاین دیده می‌شود، بر روی درب کمد فقط یک سنسور حرکتی که شباهت زیادی به چراغ LED دارد، به چشم می‌خورد. زمانی که ورزشکار دستش را در مقابل سنسور حرکتی می گیرد، قفل کمد باز می شود. قفل آنلاین کمد توسط اپراتور و از طریق نرم افزار روی کامپیوتر کنترل می‎شود، به این سیستم قفل باشگاهی نیز گفته می شود.

قفل آنلاین کمد

چرا به قفل آنلاین کمد نیاز داریم؟

مشتریان و ورزشکارانی که وارد باشگاه می‎شوند، برای نگهداری وسایل و لباس‌هایشان، به کمد نیاز دارند. در گذشته کمد با قفل مکانیکی باز و بسته می‎شد. امنیت این نوع قفل چندان قابل اطمینان نبود. هر لحظه ممکن بود قفل کمد توسط افراد ناشناس باز و وسایل مشتریان سرقت شود. این موضوع به اعتبار و محبوبیت باشگاه آسیب زیادی وارد می‎کرد. از سوی دیگر سازماندهی کمدها و اختصاص دادن کمدهای خالی به مشتریان جدید کار راحتی نبود.
به همراه داشتن کلید برای باز کردن درب کمد از دیگر مشکلات قفل های سنتی بود. اما قفل آنلاین هیچ یک از معایب قفل های سنتی را ندارد. اکنون با وجود قفل آنلاین باشگاهی امنیت وسایل مشتریان و ورزشکاران تا حد زیادی تامین شده است. همچنین با وجود این نوع قفل پرسنل و یا مدیر باشگاه در کمترین زمان می توانند وضعیت کمدهای رختکن را مشاهده کنند، کمدهای خالی یا پر و حتی کمدهای VIP را چک کنند و در صورت نیاز کمد ورزشکار را تعویض کنند.

تفاوت بین قفل آنلاین و قفل آفلاین

قفل الکترونیکی کمد به دو نوع قفل آنلاین و آفلاین تقسیم می‎شود. هدف از استفاده‌ی این نوع قفل‎ها ‎سازماندهی و مدیریت آسان رختکن باشگاه، تامین امنیت وسایل مشتریان و ارائه‌ی خدمات بیشتر به مشتریان است. قفل الکترونیکی آفلاین هیچ ارتباطی با نرم افزار ندارد. بلکه این نوع قفل‎ها ‎به صورت مجزا از نرم افزار عمل می‎کنند. تمامی کارهای مربوط به قفل از طریق کارت یا مچبند انجام می‎شود. به این صورت که گزارش‌گیری، آمارگیری، کنترل تردد، مدیریت و سازماندهی کمدها از طریق کارت‎های ‎هوشمند مخصوص انجام می‎شود. در صورت مفقود شدن لاکر یا کارت، باز کردن درب کمد سخت می شود.
قفل آفلاین به باتری نیاز دارد که به طور مدام باتری آن باید تعویض شود. در نتیجه هزینه استفاده از قفل آفلاین افزایش می یابد. اما قفل آنلاین با برق کار می کند که به باتری نیاز ندارد.
این در حالی است که قفل آنلاین با یک نرم افزار مدیریتی باشگاه در ارتباط است. در واقع قفل‎ها ‎از طریق نرم افزار مدیریتی کنترل و مدیریت می‎شوند. قفل آنلاین به دلیل اینکه با برق کار می‌کند، دارای سیم کشی است. مدیر باشگاه می‎تواند با استفاده از نرم افزار وضعیت تمامی قفل‎های ‎کمدهای رختکن به راحتی را بررسی کند. در صورت نیاز مدیر باشگاه می تواند از طریق نرم افزار، درب کمد مورد نظر را باز کند.
قفل آنلاین براساس استانداردهای جهانی ساخته شده است. این نوع قفل برای محیط‎های ‎مرطوب مثل استخر هم مناسب است. همچنین قفل آنلاین مجهز به سیستم ضدسرقت است. اگر یک فرد ناشناس برای باز کردن درب کمد یکی از ورزشکاران به طور غیرمجاز تلاش کند، این سیستم فعال می شود و به پرسنل باشگاه هشدار می‎دهد.
قفل آنلاین در حال حاضر یکی از مطمئن‌ترین و پایدارترین سیستم‌های مدیریت رختکن در دنیا محسوب می‎شود. با وجود این تکنولوژی سرویس‌دهی به مشتریان و ورزشکاران با سهولت انجام می‎شود. در نتیجه به افزایش راندمان باشگاه و اعتبار نام آن کمک می کند.
یکی از مزیت‎های ‎قفل آنلاین باشگاه، عمر طولانی و بدون نیاز به باتری است. حتی نگهداری و سرویس‌دهی آن بدون هزینه و با بازدهی بالاست. در حالی که در قفل های آفلاین باید به طور مداوم باتری شارژ شود. قفل آنلاین کمد به نرم افزار اتوماسیون باشگاهی متصل می شود. در نتیجه اختصاص دادن کمد به مشتریان از طریق نرم افزار اتوماسیون مجموعه‌ی ورزشی راحت‏تر انجام می شود.

نحوه عملکرد قفل کمد آنلاین

قفل کمد آنلاین از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است. هر یک از این قسمت‎ها ‎کارکرد مخصوص به خود را دارند. بخش نرم افزار بر روی کامپیوتر باشگاه قرار دارد. بخش سخت افزاری شامل قفل های الکترونیکی است که روی کمدهای رختکن نصب می شود. تمام قفل ها از طریق یک کنترلر مرکزی، مدیریت می شود و سیستم بعد از اینکه از طریق نرم افزار، چهره، اثرانگشت یا لاکر را شناسایی کرد، فرمان باز کردن قفل را ارسال می کند.

روش های باز شدن قفل آنلاین

قفل آنلاین کمد به یکی از روش های زیر باز می شود:

  1. اثرانگشت
  2. تشخیص چهره
  3. مچبند یا لاکر
  4. کارت

قفل اثر انگشتی باشگاهی

قفل انلاین کمد

در این روش، در زمان ثبت نام ورزشکار، از او یک اثرانگشت در سیستم ثبت می شود. با ورود ورزشکار به باشگاه، می تواند انگشت خود را در مقابل پنل رختکن کمد باشگاه بگیرد. این پنل اطلاعات مربوط به اثرانگشت را برای نرم افزار روی کامپیوتر ارسال می‌کند. با مطابقت دادن اثرانگشت وارد شده با اثرانگشتی که قبلاً ثبت شده است، قفل آنلاین باز می‌شود. همانطور که می‎دانید اثر انگشت دو نفر حتی دوقلوهای همسان شبیه به هم نیست. بنابراین امنیت باز کردن قفل آنلاین با این روش تضمین شده است. از سوی دیگر به دلیل پیشرفته بودن و قابلیت کنترل بالا در قفل آنلاین، امکان هک و جعل شدن آن غیرممکن است. اگر یک فرد ناشناس دهها بار اثرانگشت خود را بر روی پنل رختکن کمد قرار دهد، باز هم قفل قادر به باز شدن نیست. از دیگر مزیت های استفاده از روش اثرانگشت برای باز کردن قفل آنلاین کمد، سهولت استفاده از آن است.

باز شدن قفل آنلاین با کمک سیستم تشخیص چهره

سیستم تشخیص چهره

در زمان ثبت نام ورزشکار، تصویر کاملی از چهره‌ی او اسکن و در قسمت حساب کاربری او قرار داده می شود. این تصویر همانند یک کلید عمل می کند. زمانی که ورزشکار در مقابل پنل رختکن کمد باشگاه قرار می‌گیرد، اطلاعات مربوط به چهره‌ی او برای نرم افزار روی مانیتور ارسال می شود. این نرم افزار قادر است چهره‌ی فرد را شناسایی کند. در صورت مجاز بودن ورزشکار، نرم افزار دستور باز کردن درب کمد را برای کنترلر مرکزی ارسال می کند. قفل آنلاین دستور باز شدن قفل را از کنترلر دریافت می کند.

در این روش به لاکر و کارت نیاز نیست. به محض اینکه مشتری در مقابل دستگاه پنل رختکن قرار بگیرد، درب کمد برایش باز می شود. این فرآیند از طریق دستگاه پنل رختکن انجام می شود. امنیت باز کردن قفل آنلاین با این روش تضمین شده است. از سوی دیگر استفاده از آن برای پرسنل مجموعه‌ی ورزشی و ورزشکاران بسیار آسان است.

لاکر(مچبند) و کارت

قفل کارتی

در زمان ثبت نام ورزشکار، تصویر کاملی از چهره‌ی او اسکن و در قسمت حساب کاربری او قرار داده می شود. این تصویر همانند یک کلید عمل می کند. زمانی که ورزشکار در مقابل پنل رختکن کمد باشگاه قرار می‌گیرد، اطلاعات مربوط به چهره‌ی او برای نرم افزار روی مانیتور ارسال می شود. این نرم افزار قادر است چهره‌ی فرد را شناسایی کند. در صورت مجاز بودن ورزشکار، نرم افزار دستور باز کردن درب کمد را برای کنترلر مرکزی ارسال می کند. قفل آنلاین دستور باز شدن قفل را از کنترلر دریافت می کند.

در این روش به لاکر و کارت نیاز نیست. به محض اینکه مشتری در مقابل دستگاه پنل رختکن قرار بگیرد، درب کمد برایش باز می شود. این فرآیند از طریق دستگاه پنل رختکن انجام می شود. امنیت باز کردن قفل آنلاین با این روش تضمین شده است. از سوی دیگر استفاده از آن برای پرسنل مجموعه‌ی ورزشی و ورزشکاران بسیار آسان است.

عملکرد تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری در قفل آنلاین کمد

برای ورود و خروج ورزشکاران، در ابتدای سالن ورودی باشگاه یک دستگاه کنترل تردد استفاده می شود. ورزشکاران قبل از رفتن به قسمت سالن، باید کارت یا اثرانگشت خود را بر روی این دستگاه قرار دهد. پس از احراز هویت او توسط دستگاه، اجازه‌ی ورود به داخل باشگاه به او داده می شود. در مرحله‌ی بعد باید از کمدهای رختکن استفاده کند. در اینجا از قفل آنلاین استفاده می شود.
مدیریت کمدها در یک باشگاه هوشمند از طریق نرم‌افزارهای اتوماسیون مجموعه ورزشی و قفل آنلاین نصب شده بر روی درب کمد صورت می‎گیرد. با وجود چنین سیستمی، پرسنل باشگاه که مسئولیت سازماندهی کمدها را برعهده دارند، می‎توانند وضعیت کمدها را به‌راحتی کنترل کنند. به طوری که با کسب اطلاعات از نرم افزار، متوجه پر یا خالی بودن کمدها می‎شوند.
در صورتی که ورزشکار قادر به باز کردن درب کمد خود نباشد، پرسنل می‎توانند از طریق این نرم افزار درب کمد را به‌راحتی باز کنند. این کار به شکل آنلاین و در زمان کوتاه صورت می‎گیرد.
در قسمت ورودی رختکن باشگاه یک دستگاه پنل رختکن قرار می‏‎گیرد. این دستگاه می‏‎تواند تعداد زیادی کمد را مدیریت و اطلاعات آنها را در نرم افزار ثبت کند.
زمانی که باشگاه برای مدیریت قفل آنلاین کمد از روش اثرانگشت یا تشخیص چهره استفاده می‏‎کند، برای عملکرد قفل به پنل رختکن نیاز است. این کار به منظور انجام عملیات احراز هویت مشتریان صورت می گیرد. با استفاده از این دستگاه شناسه یا چهره‌ی مشتری و یا اثر انگشت او شناسایی می‏‎شود. این دستگاه فرمان باز شدن درب کمد را از نرم افزار روی کامپیوتر دریافت می کند. سپس در صورت مجاز بودن دستور باز شدن درب کمد را برای قفل کمد ارسال می کند.

قفل آنلاین کمد چه مزیت هایی برای باشگاه دارد؟

از جمله مهمترین مزیت ها و امکاناتی که قفل آنلاین کمد برای باشگاه فراهم می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت آمار و گزارشات مربوط به عملکرد کمدهای خصوصی و عمومی
  • افزایش امنیت در حفظ وسایل شخصی ورزشکاران
  • مدیریت آسان و کنترل درب الکترونیکی لاکرها
  • مانیتورینگ و اجاره‌ی لاکر‎های ‎VIP به مشتریان
  • امکان ارائه‌ و مدیریت اعتبار مشتریان در استفاده از کمدها
  • قابلیت ثبت، ویرایش و حذف اطلاعات مربوط به کمدهای خصوصی
  • این نوع قفل با برق کار می کند و به همین دلیل هزینه برای خرید باتری در آن متوقف می شود
  • هزینه‌ی استهلاک در این نوع قفل ها پایین است
  • با وجود روش تشخیص چهره و اثرانگشت، در این نوع قفل مشکل گم شدن لاکر وجود ندارد

معایب قفل آنلاین کمد

با توجه به اینکه قفل آنلاین کمد با برق کار می کند و در آن باتری وجود ندارد، با قطع برق باشگاه، باز کردن درب کمد سخت می شود. اما این مشکل نیز با وجود UPS برطرف می شود. در زمانی که برق باشگاه قطع می شود، با کمک این دستگاه می توان براحتی از قفل کمد آنلاین استفاده کرد.

سوالات متداول در خصوص قفل آنلاین کمد یا قفل الکترونیکی کمد

قفل آنلاین کمد در اصل نوعی قفل الکترونیکی است که برای کمدهای رختکن در باشگاه استفاده می‎شود. با نصب قفل آنلاین دیگر نیازی به قفل و کلیدهای سنتی یا استفاده از لاکر گردشی در رختکن وجود ندارد. ورزشکار می تواند با استفاده از کارت عضویت یا اثر انگشت یا چهره خود که در پذیرش باشگاه شناسایی و احراز هویت شده است ، از همان طریق کمد خود را باز کند.

برای راه اندازی رختکن با قفل آنلاین نیاز به تجهیزات الکترونیکی دارید که توسط تیم فنی ایمن تردد تندیس نصب و راه اندازی می شود. همچنین یک دستگاه بر روی پنل رختکن نصب می شود که توسط آن کمد مورد نظر ورزشکار تا زمانی که در باشگاه حضور دارد برای او باز می شود.

دریافت آمار و گزارشات عملکرد کمدها ، افزایش امنیت در حفظ وسایل شخصی ورزشکاران ، مانیتورینگ و اجاره‌ی لاکر‎های ‎VIP به مشتریان ، این نوع قفل با برق کار می کند و به همین دلیل هزینه ای بابت خرید باتری وجود ندارد.

با توجه به اینکه قفل آنلاین کمد با استفاده از برق کار می کند و در آن باتری وجود ندارد، در صورت قطع شدن برق باشگاه، باز کردن درب کمد دچار مشکل می شود. اما این مشکل نیز با وجود UPS برطرف می شود.